Fundacje rodzinne
22 maja 2023 r. weszły w życie przepisy dotyczące fundacji rodzinnej, które mają być odpowiedzią na trudności związane z sukcesją przedsiębiorstw w Polsce. Fundacja rodzinna ma umożliwić przede wszystkim kontynuację działalności gospodarczej i ochronę majątku na przyszłość, jednocześnie stanowiąc zabezpieczenie finansowe, m.in. dla najbliższej rodziny fundatora.
W strukturze fundacji rodzinnej wyróżniamy w szczególności dwa podmioty:
- fundatora, który jest osobą fizyczną ustanawiającą fundację w akcie założycielskim lub testamencie oraz:
- beneficjentów, którymi mogą być osoby fizyczne, organizacje pozarządowe, a także sam fundator. Są to podmioty otrzymujące świadczenia od fundacji.
Należy wskazać, że nie ma obowiązku występowania więzi rodzinnych pomiędzy fundatorem
a beneficjentami, jednak mają one zasadniczy wpływ na opodatkowanie wypłacanych świadczeń.
Czy fundacja może prowadzić działalność gospodarczą?
Możliwość prowadzenia przez fundację rodzinną działalności gospodarczej została ograniczona
w szczególności do zarządzania majątkiem. Może ona polegać m.in. na najmie nieruchomości, nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Opodatkowanie fundacji rodzinnej
Poniżej przedstawiamy zarys opodatkowania wybranych czynności związanych z fundacją rodzinną:
Rodzaj czynności | Opodatkowanie |
Założenie fundacji | neutralne pod względem CIT i PCC |
Przekazanie świadczeń beneficjentom | 15% CIT |
Otrzymanie świadczeń przez beneficjentów |
|
Dochody z działalności dozwolonej | zwolnione z CIT |
Dochody z działalności nieprzewidzianej dla fundacji rodzinnej | 25% CIT |
Audyt fundacji rodzinnej
Przepisy przewidują konieczność przeprowadzania audytu w fundacji rodzinnej co 4 lata, a w niektórych przypadkach nawet corocznie. Audyt obejmuje w szczególności prawidłowość i rzetelność zarządzania aktywami fundacji rodzinnej, zaciągania i spełniania zobowiązań. Firmę audytorską lub zespół audytorów wyznacza zgromadzenie beneficjentów fundacji. Zespół audytorów może składać się wyłącznie z biegłego rewidenta, doradcy podatkowego, adwokata oraz radcy prawnego. Ponadto, audytor m.in. musi być niezależny od fundacji i nie może brać udziału w procesach doradczych na jej rzecz.
Gdyby mieli Państwo jakiekolwiek pytania związane z fundacją rodzinną, bądź potrzebowali naszego wsparcia w tym zakresie, serdecznie zapraszamy do kontaktu z Działem Podatkowym TIAS: office@tias.pl
Zobacz również
Wesołych Świąt i Szczęśliwego 2025 Roku!
Niech zbliżające się Święta przyniosą spokój, radość i nadzieję, a także wiele wyjątkowych i ciepłych chwil spędzonych w gronie najbliższych. 🎄 Życzymy także, aby Nowy 2025 Rok był czasem pełnym sukcesów, inspirujących wyzwań oraz owocnych przedsięwzięć, które, mamy nadzieję, będziemy mieli przyjemność wspólnie realizować. ✨
Christmas Party TIAS 2024
Ach, cóż to był za niezapomniany wieczór! Pełen radości, wdzięczności i dumy – zarówno ze spotkania w tak wspaniałym gronie Pracowników ze wszystkich naszych oddziałów – Wrocławia, Warszawy, Gorlic, Szczecina, Gorzowa Wielkopolskiego i Kielc – jak i z tego, co razem osiągnęliśmy!
Jak Prawidłowe Doradztwo Prawne Może Przełożyć się na Sukces Twojego Startupu
W świecie startupów innowacyjny pomysł i zdolny zespół to tylko część układanki prowadzącej do sukcesu. Choć kreatywność i determinacja odgrywają kluczową rolę, odpowiednia strategia prawna może być tym czynnikiem, który zadecyduje o tym, czy startup przetrwa pierwsze lata działalności i zrealizuje swoje ambicje.