
Fundacje rodzinne
22 maja 2023 r. weszły w życie przepisy dotyczące fundacji rodzinnej, które mają być odpowiedzią na trudności związane z sukcesją przedsiębiorstw w Polsce. Fundacja rodzinna ma umożliwić przede wszystkim kontynuację działalności gospodarczej i ochronę majątku na przyszłość, jednocześnie stanowiąc zabezpieczenie finansowe, m.in. dla najbliższej rodziny fundatora.
W strukturze fundacji rodzinnej wyróżniamy w szczególności dwa podmioty:
- fundatora, który jest osobą fizyczną ustanawiającą fundację w akcie założycielskim lub testamencie oraz:
- beneficjentów, którymi mogą być osoby fizyczne, organizacje pozarządowe, a także sam fundator. Są to podmioty otrzymujące świadczenia od fundacji.
Należy wskazać, że nie ma obowiązku występowania więzi rodzinnych pomiędzy fundatorem
a beneficjentami, jednak mają one zasadniczy wpływ na opodatkowanie wypłacanych świadczeń.
Czy fundacja może prowadzić działalność gospodarczą?
Możliwość prowadzenia przez fundację rodzinną działalności gospodarczej została ograniczona
w szczególności do zarządzania majątkiem. Może ona polegać m.in. na najmie nieruchomości, nabywaniu i zbywaniu papierów wartościowych oraz instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.
Opodatkowanie fundacji rodzinnej
Poniżej przedstawiamy zarys opodatkowania wybranych czynności związanych z fundacją rodzinną:
Rodzaj czynności | Opodatkowanie |
Założenie fundacji | neutralne pod względem CIT i PCC |
Przekazanie świadczeń beneficjentom | 15% CIT |
Otrzymanie świadczeń przez beneficjentów |
|
Dochody z działalności dozwolonej | zwolnione z CIT |
Dochody z działalności nieprzewidzianej dla fundacji rodzinnej | 25% CIT |
Audyt fundacji rodzinnej
Przepisy przewidują konieczność przeprowadzania audytu w fundacji rodzinnej co 4 lata, a w niektórych przypadkach nawet corocznie. Audyt obejmuje w szczególności prawidłowość i rzetelność zarządzania aktywami fundacji rodzinnej, zaciągania i spełniania zobowiązań. Firmę audytorską lub zespół audytorów wyznacza zgromadzenie beneficjentów fundacji. Zespół audytorów może składać się wyłącznie z biegłego rewidenta, doradcy podatkowego, adwokata oraz radcy prawnego. Ponadto, audytor m.in. musi być niezależny od fundacji i nie może brać udziału w procesach doradczych na jej rzecz.
Gdyby mieli Państwo jakiekolwiek pytania związane z fundacją rodzinną, bądź potrzebowali naszego wsparcia w tym zakresie, serdecznie zapraszamy do kontaktu z Działem Podatkowym TIAS: office@tias.pl
Zobacz również
.png)
Konferencja z okazji otwarcia Regionalnego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
24 sierpnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w konferencji z okazji otwarcia Regionalnego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) we Wrocławiu. Wydarzenie rozpoczęło przemówienie Piotra Dytko, członka zarządu PAIH, głos zabrali również wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur, a także wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski, którzy podkreślali potencjał gospodarczy regionu. Wrocławski oddział Biura Handlowego PAIH to ogromna szansa dla przedsiębiorców z Dolnego Śląska na rozwój ekspansji zagranicznej.

Konsekwencje podatkowe zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego
W dniu 1 lipca 2023 r. odwołany został stan zagrożenia epidemicznego spowodowany zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Jego zakończenie ma wpływ na wiele sfer, w tym również na kwestie podatkowe. Wobec powyższego, przygotowaliśmy dla Państwa zestawienie najważniejszych zmian podatkowych wiążących się ze zniesieniem stanu zagrożenia epidemicznego.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu pracowników za granicą
Z przyjemnością prezentujemy raport przygotowany przez Antea - Alliance of independent firms, organizację zrzeszającą firmy o najwyższych standardach w zakresie księgowości, audytu i podatków, której mamy zaszczyt być członkiem. Znajdują się w nim informacje o obowiązkach pracodawcy względem pracownika w 24 krajach na całym świecie.