
Konsekwencje podatkowe zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego
W dniu 1 lipca 2023 r. odwołany został stan zagrożenia epidemicznego spowodowany zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Jego zakończenie ma wpływ na wiele sfer, w tym również na kwestie podatkowe. Wobec powyższego, przygotowaliśmy dla Państwa zestawienie najważniejszych zmian podatkowych wiążących się ze zniesieniem stanu zagrożenia epidemicznego.
1. Raportowanie schematów podatkowych (MDR)
Zgodnie z przepisami szczególnymi w trakcie stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego zawieszeniu uległy terminy dotyczące raportowania tzw. krajowych schematów podatkowych. Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego powoduje „odwieszenie” obowiązku raportowania MDR z dniem 1 sierpnia 2023 r.
„Odwieszenie” terminów oznacza, że obowiązkowi raportowania podlegają wszystkie schematy krajowe, które nie zostały zgłoszone ze względu na ich zawieszenie w okresie pandemii COVID-19.
2. Certyfikaty rezydencji
Przepisy obowiązujące w trakcie stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego przewidywały wydłużenie ważności certyfikatów rezydencji dotyczących roku 2019 i 2020, pod warunkiem uzyskania oświadczenia podatnika, co do aktualności zawartych w nich danych.
Od 1 września 2023 r. płatnicy nie będą już mogli uwzględniać takich certyfikatów rezydencji.
Posiadanie ważnego certyfikatu rezydencji ma bardzo istotne znaczenie w zakresie podatku u źródła i stanowi jeden z warunków zastosowania zwolnienia, bądź preferencyjnej stawki podatku. Dlatego też rekomendujemy przygotowanie się do tej zmiany odpowiednio wcześnie i uzyskanie nowych certyfikatów.
3. Biała lista podatników VAT
Podczas stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego termin na zgłoszenie płatności na rachunek spoza tzw. białej listy podatników VAT był wydłużony do 14 dni. Z dniem 1 lipca 2023 r. został przywrócony 7-dniowy termin.
Jednocześnie przypominamy, że złożenie takiego zgłoszenia pozwala na uniknięcie sankcji podatkowych wynikających z dokonania płatności na rachunek spoza białej listy (w tym odpowiedzialności solidarnej wraz z kontrahentem za zaległości podatkowe w zakresie VAT związane z taką transakcją).
4. Skrócenie czasu na wydanie interpretacji indywidualnych
W czasie trwania stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego termin na wydanie interpretacji indywidualnych przez Dyrektora KIS został wydłużony do 6 miesięcy. Od 1 lipca czas oczekiwania na wydanie interpretacji powrócił do standardowego, 3-miesięcznego okresu.
Jeśli macie Państwo pytania dotyczące jakiejkolwiek kwestii związanej z konsekwencjami zniesienia stanu epidemicznego,
zachęcamy do kontaktu z Działem Podatkowym Tias: office@tias.pl
Zobacz również

Fundacje rodzinne
22 maja 2023 r. weszły w życie przepisy dotyczące fundacji rodzinnej, które mają być odpowiedzią na trudności związane z sukcesją przedsiębiorstw w Polsce. Fundacja rodzinna ma umożliwić przede wszystkim kontynuację działalności gospodarczej i ochronę majątku na przyszłość, jednocześnie stanowiąc zabezpieczenie finansowe, m.in. dla najbliższej rodziny fundatora.
.png)
Konferencja z okazji otwarcia Regionalnego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
24 sierpnia mieliśmy przyjemność uczestniczyć w konferencji z okazji otwarcia Regionalnego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) we Wrocławiu. Wydarzenie rozpoczęło przemówienie Piotra Dytko, członka zarządu PAIH, głos zabrali również wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur, a także wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski, którzy podkreślali potencjał gospodarczy regionu. Wrocławski oddział Biura Handlowego PAIH to ogromna szansa dla przedsiębiorców z Dolnego Śląska na rozwój ekspansji zagranicznej.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu pracowników za granicą
Z przyjemnością prezentujemy raport przygotowany przez Antea - Alliance of independent firms, organizację zrzeszającą firmy o najwyższych standardach w zakresie księgowości, audytu i podatków, której mamy zaszczyt być członkiem. Znajdują się w nim informacje o obowiązkach pracodawcy względem pracownika w 24 krajach na całym świecie.