
Konsekwencje podatkowe zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego
W dniu 1 lipca 2023 r. odwołany został stan zagrożenia epidemicznego spowodowany zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Jego zakończenie ma wpływ na wiele sfer, w tym również na kwestie podatkowe. Wobec powyższego, przygotowaliśmy dla Państwa zestawienie najważniejszych zmian podatkowych wiążących się ze zniesieniem stanu zagrożenia epidemicznego.
1. Raportowanie schematów podatkowych (MDR)
Zgodnie z przepisami szczególnymi w trakcie stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego zawieszeniu uległy terminy dotyczące raportowania tzw. krajowych schematów podatkowych. Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego powoduje „odwieszenie” obowiązku raportowania MDR z dniem 1 sierpnia 2023 r.
„Odwieszenie” terminów oznacza, że obowiązkowi raportowania podlegają wszystkie schematy krajowe, które nie zostały zgłoszone ze względu na ich zawieszenie w okresie pandemii COVID-19.
2. Certyfikaty rezydencji
Przepisy obowiązujące w trakcie stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego przewidywały wydłużenie ważności certyfikatów rezydencji dotyczących roku 2019 i 2020, pod warunkiem uzyskania oświadczenia podatnika, co do aktualności zawartych w nich danych.
Od 1 września 2023 r. płatnicy nie będą już mogli uwzględniać takich certyfikatów rezydencji.
Posiadanie ważnego certyfikatu rezydencji ma bardzo istotne znaczenie w zakresie podatku u źródła i stanowi jeden z warunków zastosowania zwolnienia, bądź preferencyjnej stawki podatku. Dlatego też rekomendujemy przygotowanie się do tej zmiany odpowiednio wcześnie i uzyskanie nowych certyfikatów.
3. Biała lista podatników VAT
Podczas stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego termin na zgłoszenie płatności na rachunek spoza tzw. białej listy podatników VAT był wydłużony do 14 dni. Z dniem 1 lipca 2023 r. został przywrócony 7-dniowy termin.
Jednocześnie przypominamy, że złożenie takiego zgłoszenia pozwala na uniknięcie sankcji podatkowych wynikających z dokonania płatności na rachunek spoza białej listy (w tym odpowiedzialności solidarnej wraz z kontrahentem za zaległości podatkowe w zakresie VAT związane z taką transakcją).
4. Skrócenie czasu na wydanie interpretacji indywidualnych
W czasie trwania stanu epidemii i zagrożenia epidemicznego termin na wydanie interpretacji indywidualnych przez Dyrektora KIS został wydłużony do 6 miesięcy. Od 1 lipca czas oczekiwania na wydanie interpretacji powrócił do standardowego, 3-miesięcznego okresu.
Jeśli macie Państwo pytania dotyczące jakiejkolwiek kwestii związanej z konsekwencjami zniesienia stanu epidemicznego,
zachęcamy do kontaktu z Działem Podatkowym Tias: office@tias.pl
Zobacz również

Wielkanoc 2025
Pięknych i radosnych Świąt Wielkanocnych!
.png)
E-DORĘCZENIA. Bliski termin obowiązkowego wdrożenia dla spółek
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, od 1 kwietnia 2025 roku wszystkie podmioty zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) będą zobowiązane do posiadania skrzynki „e-Doręczenia”.

Polski podatek minimalny – pierwsze rozliczenie do 31 marca 2025 r.
Termin na rozliczenie podatku minimalnego za 2024 r. zbliża się wielkimi krokami. Podatek minimalny jest stosunkowo nowym narzędziem, które ma za zadanie ograniczyć praktyki optymalizacyjne podatników, u których notorycznie występuje strata podatkowa lub bardzo niska rentowność.