
Ograniczenia dotyczące preferencji w podatku u źródła (WHT - withholding tax)
Od stycznia 2022 w Polsce wdrożone zostały nowe przepisy dotyczące podatku u źródła. Wprowadzenie zmian miało na celu nałożenie nowych ograniczeń w zakresie stosowania preferencji w podatku u źródła.
W Polsce podatek u źródła ma zastosowanie do wybranych płatności transgranicznych, w tym np.:
- niektórych usług niematerialnych, np. doradztwa, zarządzania, przetwarzania danych, kontroli oraz usług o podobnym charakterze,
- tantiem,
- dywidend oraz
- odsetek.
Podatek u źródła jest pobierany i przekazywany polskiemu organowi podatkowemu przez płatnika tj. przez polski podmiot dokonujący tego typu płatności na rzecz polskich nierezydentów.
Istnieją dwie główne stawki podatku u źródła: 19% i 20%, zaś ich stosowanie zależy od rodzaju płatności; do dywidend stosuje się stawkę 19%, natomiast w odniesieniu do odsetek, tantiem i niektórych usług niematerialnych stosuje się stawkę 20%.
Płatnik podatku u źródła może ubiegać się o stosowne preferencje (zwolnienie z podatku lub obniżoną jego stawkę) na podstawie Dyrektyw UE lub odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wyłącznie w przypadku spełnienia określonych warunków. W szczególności płatnik podatku u źródła zobowiązany jest do sprawdzenia z należytą starannością, czy warunki zastosowania preferencji zostały spełnione.
Nowy mechanizm „pay and refund” (zapłaty i zwrotu) obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2022 roku. Z definicji polega on na obowiązku zapłaty podatku u źródła na rzecz polskiego organu podatkowego oraz możliwości otrzymania zwrotu nadpłaty podatku u źródła po potwierdzeniu przez polski organ podatkowy spełnienia warunków do zastosowania preferencji WHT. Mechanizm „pay and refund” jest obowiązkowy w przypadku tzw. płatności pasywnych (w tym np. dywidend, odsetek i tantiem) dokonywanych na rzecz powiązanych nierezydentów, które przekraczają próg 2 mln zł rocznie (zsumowany dla danego odbiorcy). Płatności takie mogą nadal korzystać z preferencji w podatku u źródła, jeżeli
- zarząd polskiej spółki złoży organowi podatkowemu stosowne oświadczenie (formularz WH-OSC), lub
- polski organ podatkowy wyda opinię w sprawie zastosowania preferencji WHT.
Jeżeli płatność podlegała mechanizmowi „pay and refund”, możliwe jest złożenie wniosku o zwrot na podstawie specjalnej procedury dotyczącej nadpłat. Wniosek może złożyć podatnik (jeśli poniósł ekonomiczny ciężar podatku u źródła) lub płatnik (jeśli płatność podlegała mechanizmowi ubruttowienia i podatek u źródła został pokryty przez płatnika). Zwrot nadpłaconego podatku u źródła powinien nastąpić w przeciągu 6 miesięcy, pod warunkiem, że wnioskodawca kwalifikuje się do jego otrzymania.
Zapraszamy serdecznie do kontaktu z doradcami podatkowymi TIAS: office@tias.pl
Z przyjemnością informujemy, że ten artykuł został opublikowany przez Antea Alliance of Independent Firms:
Click here
Zobacz również

Case study. Skuteczne wsparcie w odzyskaniu nadpłaconego podatku u źródła
Na co dzień wspieramy naszych Klientów w różnych sprawach, w tym również w kwestiach związanych z podatkiem u źródła. Jednym z przykładów jest właśnie zakończony proces zwrotu podatku u źródła w związku z zastosowaniem mechanizmu pay&refund.

TIAS na misji gospodarczej w Tajwanie
TIAS miał przyjemność uczestniczyć w największej w historii misji gospodarczej z Polski na Tajwan – z udziałem ponad 80 przedstawicieli biznesu, administracji i instytucji wspierających eksport oraz inwestycje.

TIAS na konferencji KITA w Katowicach
Firmy z Korei Południowej nadal aktywnie poszukują możliwości rozwoju w Polsce. Przekonaliśmy się o tym uczestnicząc w konferencji promującej potencjał biznesowy BUSAN, drugiego co do wielkości miasta w tym kraju.