| 22 8월, 2022

Twój lot został odwołany a internetowy pośrednik odmawia uznania reklamacji? Poznaj swoje prawa i nie strać pieniędzy

W ostatnim czasie, ze względu na nagromadzenie obowiązków zmuszony byłem zaplanować kilka podróży lotniczych. Samo w sobie nie jest to trudne, wymaga poświęcenia odrobiny czasu, natomiast za każdym razem, kiedy w wyszukiwarkę wpisywałem nazwę przewoźnika, pierwsze kilka wyników okazywało się odsyłać nie bezpośrednio do strony przewoźnika, ale należało do któregoś z pośredników, w którego adresie strony znajduje się nazwa przewoźnika z dodatkiem nazwy pośrednika. Można pomyśleć – co za różnica, jak cena lotu będzie ta sama albo niższa to przecież nic nie szkodzi zarezerwować na takiej stronie – szybciej i łatwiej. Niestety, o tym jaka jest różnica można boleśnie się przekonać w momencie, w którym lot zostanie odwołany lub opóźniony.


Pewien Konsument wpadł w zastawioną przez wyszukiwarkę „pułapkę” i kupił dla siebie i członków rodziny bilety lotnicze. Od pośrednika otrzymał faktur i …nic więcej – na fakturze znajdował się enigmatyczny „numer rezerwacji”. Po kilku tygodniach lot został odwołany. Pośrednik poinformował Konsumenta, że „wspiera go w procesie reklamacji”. Mijały tygodnie, a zwrotu środków, ani innej rekompensaty Konsument się nie doczekał. Po monicie w sprawie zwrotu Pośrednik odpowiedział, że powinien jednak sam złożyć reklamację za pośrednictwem dostępnego na stronie przewoźnika formularza. Niestety, formularz nie wykrywa podanego przez Pośrednika numeru rezerwacji. I tak Konsument został bez wsparcia Pośrednika, bez realnych możliwości złożenia reklamacji bezpośrednio u pośrednika oraz bez środków. 

Teoretycznie sprawa jest jasna – zgodnie z obowiązującym na terenie Unii Europejskiej Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/ z dnia 11 lutego 2004 r.) Pasażerowie, których loty zostały odwołane, powinni mieć możliwość otrzymania zwrotu należności za ich bilety albo oferty zmiany trasy podróży na satysfakcjonujących warunkach, a w czasie oczekiwania na późniejszy lot powinni zostać otoczeni należytą opieką. Dodatkowo, na mocy tegoż rozporządzenia oraz zapadłego na jego podstawie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu przewoźnicy zobowiązani są do wypłaty odszkodowania, którego wysokość uzależniona jest od czasu opóźnienia (Christopher Sturgeon, Gabriel Sturgeon i Alana Sturgeon ca Condor Fludgienst GmbH, C-402/07)

Jednak w praktyce sprawa okazała się nie być tak prosta, ponieważ polskie sądy niekoniecznie stają po stronie klientów w sporach z pośrednikami. W toku procesu przed sądem rejonowym Konsument otrzymał informację, że w tutejszym sądzie utrwalona jest praktyka (czyli przyjęta została określona linia orzecznicza), na mocy której Pośrednik nie ma legitymacji biernej w procesie o zwrot ceny biletów , co oznacza, że nie jest zobowiązany do zwrotu w stosunku do klienta, którego lot został odwołany. Wyrok pierwszej instancji nie jest prawomocny, jednak może on stanowić pewną wskazówkę, jak sądy postrzegają odpowiedzialność pośredników względem swoich klientów w Polsce. Oznacza to, że w takich sytuacjach konieczne może być skierowanie pozwu przeciwko linii lotniczej – a te, poza jedną rodzimą, mają siedziby poza granicami Polski. Do kosztów procesu zatem należy doliczyć znaczne koszty związane z tłumaczeniem przysięgłym dokumentów oraz doręczeniami. Dodatkowo linia lotnicza z kolei może powołać się na to, że nie miała jakiegokolwiek kontaktu z danym klientem i nigdy nie sprzedawała mu biletów, a co więcej – że nigdy nie zawierała umowy agencyjnej z danym pośrednikiem. (przypominam – fakturę wystawił pośrednik, a nie linia lotnicza). Obecnie sprawa jest wyjaśniana bezpośrednio, pisemnie z przewoźnikiem, pozostaje mieć nadzieję, że okaże się on rzetelniejszy niż pośrednik.

W takiej sytuacji rekomendować należy uważne zapoznawanie się ze stroną internetową, na której chcemy zakupić bilety. Rozumiem, że w przypadku, gdy planujemy skomplikowaną podróż, obejmującą kilka przelotów, wygoda jaką oferują strony pośredników jest nieoceniona i prawdopodobnie bez ich pomocy zaplanowanie takiej wieloetapowej podróży będzie utrudnione lub wręcz niemożliwe. Jednak w przypadku prostych podróży w obie strony lepiej być uważnym i rezerwować swoje loty bezpośrednio
u przewoźnika – co technicznie ułatwi składanie reklamacji oraz usunie wątpliwości kto powinien być adresatem ewentualnych roszczeń w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu.




O autorze

Piotr Płaksej

Adwokat Piotr Płaksej, wpisany w 2009 roku na listę adwokatów Wrocławskiej Izby Adwokackiej. Absolwent studiów stacjonarnych prawa na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończył również Program Prawa Międzynarodowego i Gospodarczego w ramach współpracy Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz– Catholic University of America, Columbus School of Law. Następnie odbył aplikację sądową przy Sądzie Okręgowym we Wrocławiu. Od ukończenia studiów nieprzerwanie pracuje w kancelariach zajmujących się udzielaniem pomocy prawnej z zakresu prawa cywilnego i gospodarczego. W ramach współpracy z Klientami przeprowadził szereg szkoleń i seminariów z zakresu prawnych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Specjalizuje się w świadczeniu pomocy prawnej z zakresu realizacji inwestycji budowlanych, prawa zamówień publicznych i prawa spółek